side-area-logo

تبلیغات محیطی – حمل و نقل عمومی

حمل و نقل عمومی

اتوبوسرانی

محوطه و بدنه اتوبوس ها بخشی از تبلیغات محیطی است که در ارتباط نزدیک با مخاطبان است و شامل تمامی اقشار می شود. تبلیغات در این محوطه ها خلاقیتی نامحدود را می طلبد . این رسانه را می توان بیلبورد های سیاری در نظر گرفت که علاوه بر داشتن ویژگی بیلبورد های ثابت ویژگی های منحصر بفرد دیگری نیز دارند. از جمله این ویژگی ها می توان به موارد زیر اشاره کرد :

1. توجه بیننده را جلب و زیبایی شناختی بصری مخاطب را تحریک می کند

  1. مخاطبان تنها استفاده کنندگان از این وسایل نیستند بلکه تمامی افرادی که در محوطه شهر به هر دلیل و با هر وسیله ای رفت و آمد می کنند را شامل می شود
  2. ارتباط مستقیم و نزدیک با مخاطب دارد و او را ترغیب می کند تا آشنایی بیشتری با برند پیدا کند.
  3. در ارتباط بین مشتری و برند، این برند است که در ایجاد ارتباط و ارائه خدمات به مشتریان پیشقدم شده. پس یک گام جلوتر از مخاطبان و حتی برندهای دیگر است، و باید امیدوار بود که فریاد او در همهمه های شهری می تواند رساتر از فریادهای دیگر در ذهن و روح مخاطب تاثیر بگذارد.
    5. کم هزینه بودن این نوع تبلیغات با بازدهی بالا به لحاظ ایجاد ارتباط موثر و پایدار با مخاطب.
  4. این روش کاملا مشتری محور است و در آن بر روحیات و علایق احتمالی مخاطبان و عنصر جذابیت که اصلی اساسی است تاکید می شود.
  5. ارتفاعی که این وسایل نقلیه دارند این امکان را میدهد که تا شعاع زیادی رویت شوند. این نوع تبلیغات در ایران به صورت علمی و خلاقانه کاملا تثبیت نشده و هنوز چشم های خسته عابران و یا مسافران درون خودروها در جستجوی یک نوع تنوع بصری جدید است. این در حالیست که صاحبان آگهی در ایران هنوز در پی تبلیغات سود محور و سنتی هستند که نه تنها پر هزینه است بلکه در آن به مشتریان و سلایقشان کمتر توجه می شود و حتی گاه برایشان آزار دهنده نیز می شود. امروزه تبلیغات خلاقانه و آگاه است که می تواند در جدال بر سر تصاحب گوش، چشم و یا قسمتی از وقت مخاطبان؛ آگهی سازان را به پیروزی برساند.

فرودگاه

فرودگاه و ترمینال ها را باید آستانه و دروازه ورود به تمدن و فرهنگ و کشور جدید تلقی کرد که در آن مسافران با اشتیاق فراوان و با چشمانی باز درصدد شناسایی موقعیت جدید، برتری ها و تمایزات آن نسبت به کشور خودشان هستند، از آنجا که چنین روحیه ای در بدو ورود به فرودگاه و ترمینال ها معمولاً بر مسافران حاکم است، هرگونه تبلیغی باحساسیت تمام احساس شده و بعنوان نمادی از آن کشور در ذهن مسافران ثبت می گردد، مشاهده آن برند در شهر و یا فروشگاه و احتمال تهیه نمونه ای از آن محصول برای هدیه به اقوام دور از ذهن نخواهد بود.

قطار شهری

قطار شهری

یکی از متاخرترین وسایل حمل و نقل عمومی که امروزه در تمامی کشورهای صنعتی دنیا روزانه شمار زیادی از افراد را پوشش دهی می کند، مترو یا قطار شهری است. این وسیله به دلیل برخوداری از مزایایی نظیر کاهش حجم ترافیک درون شهری، پاک سازی شهر به دلیل استفاده از نیروی برق، برخورداری از امکان تهویه محیط، قابلیت جابجایی شمار زیادی از مسافران و … مورد استقبال افراد بی شماری در نقاط مختلف جهان قرار گرفته است .
پدیده مذکور در ایران از سال 1377 در پایتخت آغاز به کار کرد و تا امروز با جابجایی حدود دو میلیون مسافر در روز یکی از پر ترددترین نقاط شهر است .
مردمی که از دست ترافیک شهر خسته شده اند، قطار شهری را راهی برای خلاصی از دست انبوه ماشین ها و هوای آلوده شهر و البته برای پیمودن سریع مسیرها می دانند. راهروها آرام ولی پر رفت و آمد هستند.